راهنمای جامع مقاله نویسی


دانلود فایل راهنمای مقاله نویسی

جدول زمان بندی کنکورهای سراسری، آزاد و علمی کاربردی


 


دانشگاه مقطع تاریخ ثبت نام تاریخ آزمون اعلام نتایج اولیه اعلام نتایج نهایی

سراسری کارشناسی ناپیوسته ۹۱/۱۲/۰۶ ۹۲/۰۵/۲۴ حذف شده اواخر شهریور

سراسری کاردانی پیوسته ۹۲/۰۲/۱۹ ۹۲/۰۵/۲۵ ندارد اواخر شهریور

سراسری کارشناسی ارشد ۹۱/۰۸/۹ ۹۱/۱۱/۱۹ خرداد ماه شهریور ۹۲

 علمی کاربردی کارشناسی ترمی ۹۱/۱۱/۰۲ ۹۲/۰۲/۲۰ ندارد تابستان۹۲

علمی کاربردی کاردانی ترمی ۹۲/۰۲/۷ ندارد ندارد مرداد

علمی کاربردی کارشناسی پودمانی ۹۱/۰۸/۱ ۹۱/۱۰/۸ ندارد 91/11/03

علمی کاربردی کاردانی پودمانی ۹۱/۱۰/۰۵ ندارد ندارد بهمن ماه

دانشگاه آزاد کارشناسی ناپیوسته ۹۱/۱۲/۰۶ ۹۲/۰۵/۲۴ ندارد اواخر شهریور

دانشگاه آزاد کارشناسی ارشد ۹۱/۱۱/۰۹ ۹۲/۰۳/۰۹ ندارد شهریور ۹۲

دانشگاه آزاد کاردانی پیوسته ۹۱/۱۰/۰۳ ندارد ندارد ندارد
  

برنامه ی هفته ی سوم زبان

 این هفته هم 3 درس هفتم ، هشتم و نهم رو با هم شروع می کنیم ،امیدوارم بتونید به خوبی با برنامه ی تعیین شده ،  پیش بیاین . البته در برنامه های آینده ، فرصت مرور رو  هم در نظر دارم که قرار بدم .چون ممکنه بعضی از دوستان به خاطر امتحانات یا کار شون از برنامه عقب افتاده باشند ، و هم چنین باید به فکر  یادگیری و تمرین مهارت های درک مطلب باشیم . از هفته ی آینده همراه با لغت، مهارت های درک مطلب رو معرفی وسعی می کنیم در کنار یادگیری لغت ، درک مطلب رو هم تمرین کنیم.





برنامه هفته دوم زبان


با سلام به خدمت دوستان عزیز،امیدوارم برای زبان با برنامه ی در پیش گرفته شده هر روز موفقیت بیشتری داشته باشید. این هفته طبق برنامه  سه درس ، چهارم ،پنجم وششم رو می خونیم و جمعه هم این سه درس رو مرور کنیم. چون در این سه درس کلماتی که به لحاظ موضوعی به هم مربوط باشند ، کمتر دیده می شد . این کلمات رو به صورت جداگانه نیاوردم.

در پاسخ به دوستانی که برای گرامر پرسیده بودند ، پیشنهاد من اینه که از همین ابتدا گرامر به صورت جدا خونده نشه ، بلکه لازمه همون طور که قبلا تاکید کردم ، به ساختار کلمات در قالب جمله توجه کنیم ولی بعد از گذشت زمان گرامر رو هم ، از منابع اختصاصی شروع می کنیم.





تحلیل آزمون سال 92 کارشناسی ارشد حسابداری


حسابرسی


آزمون كارشناسي ارشد سال 92 (بهمن 91)، رشته حسابداری در يك روز برگزار شد و مدت زمان امتحان 3 ساعت و 30 دقیقه بود.

تعداد سؤالات آزمون كارشناسي ارشد در تمام درسها بدون تغییر تعداد سؤالات درس حسابرسی نيز از 20 عدد بود. نكتهاي كه در مورد سؤالات كارشناسي ارشد حسابداری به چشم ميخورد اين بود كه در درس حسابرسی با مطالعه سؤالات کنکور سراسری سال های گذشته امکان پاسخ گویی به تعداد زیادی از سؤال ها وجود داشت .

نکته دیگر کاهش سؤالات مبحث گزارشگری و افزایش سؤالات مربوط به کنترل های داخلی و شواهد حسابرسی بود و اینکه در سؤالات جدید طوری سؤالات مطرح شده بودند که بتوان با استاندارد های قدیمی و جدید بتوان به سؤالات پاسخ داد.

به عبارتي براي اينكه دانشجو بتواند سؤالات حسابرسی را در زمان مناسب حل كند بايد قبلا تمام تست های کنکور سراسری را مطالعه کرده باشد.


حسابداری مالی

تعداد سؤال‌های کنکور کارشناسی ارشد رشته حسابداری سال 92 (بهمن91) همانند تعداد سؤال‌های کنکور سال 91 (بهمن90) بوده و تغییری از نظر تعداد سؤال‌ها ایجاد نشده است، همچنین زمان برگزاری کنکور نیز همانند سال قبل سه ساعت و نیم بود.

نکته‌ای که در مورد درس حسابداری مالی قابل توجه است این می باشد که با کاهش تعداد سؤال‌ها از کنکور سال 91(بهمن90) از 30 سؤال به 20 سؤال دیگر هيچ‌گونه سؤالی از حسابداری دولتی طرح نشده است. در کنکورهای قبل از کنکور سال 91(بهمن90) معمولاً 2 یا 3 سؤال از حسابداری دولتی طرح می‌شد.

در حسابداری مالی فصل های صورت های مالی اساسی و صورت های مالی تلفیقی دو فصلی هستند که بیشترین تعداد سؤال را به خود اختصاص می دهند.در کنکور سال 91(بهمن90) از فصل صورت های مالی اساسی 3 سؤال و از فصل صورت‌های مالی تلفیقی 4 سؤال آمده بود. در کنکور سال 92 (بهمن91) نیز از فصل صورت های مالی اساسی 4 سؤال و از فصل صورت‌های مالی تلفیقی 4 سؤال طرح شده است.

کنکور چند سال اخیر نشان داده است که از فصل‌های دارایی‌های غیر جاری، سرمایه‌گذاری‌ها و موجودی کالا حتماً حداقل یک سؤال طرح شده است (در بعضی موارد بیش از یک سؤال).

نکته دیگر این است که در سال‌های اخیر از استانداردهای حسابداری ایران نیز سؤال طرح شده است. به طور مثال در کنکور سال قبل(91) یک تست از استاندارد حسابداری شماره29 )یعنی فعالیت‌های ساخت و املاک( آمده بود و در کنکور سال جاری (92) نیز از استاندارد حسابداری شماره8 )یعنی موجودی مواد و کالا( سؤال طرح شده است.

برای اینکه داوطلب بتواند به تست‌ها پاسخ دهد باید مفاهیم را بداند در غير اينصورت با حفظ کردن و یا فقط زدن تست‌های سال‌های قبل نمی‌تواند درصد چندان خوبی بدست آورد.


حسابداری صنعتی

تعداد سؤال‌های درس حسابداری صنعتی در کنکور سال92 (بهمن91) مشابه تعداد سؤال های کنکور سال91(بهمن90)،20سؤال بود.

از کنکور سال91(بهمن90) تعداد سؤال ها از 30سؤال به 20سؤال کاهش پیدا کرده است.زمانی که تعداد سؤال‌ها 30 سؤال بود گفته می شد که سؤال ها ساده هستند اما با کاهش سؤال ها به نظر می رسد سؤال های ساده حذف شده است و سؤال های صنعتی یک مقدار سخت تر شده‌اند، البته حرکت به سمت مفهومی تر شدن سؤال‌ها نیز كاملاً مشهود است.

در درس صنعتی سؤال‌ها معمولاً بین فصول پخش می‌شوند و تقریباً از تمامی فصول سؤال طرح می‌شود که البته فصل‌های انحرافات (هزینه‌یابی استاندارد)، هزینه‌یابی مرحله‌ای و تجزیه و تحلیل هزینه، حجم، سود از مهمترین فصل‌ها هستند.

برای اینکه داوطلب بتواند به سؤال‌های صنعتی پاسخ دهد باید مفاهیم را بداند زیرا این درس یک درس محاسباتی می‌باشد و اگر داوطلب مفاهیم را نداند در محاسبات دچار اشتباه می‌شود. در سؤالات معمولاً نکته خیلی پیچیده‌ای وجود ندارد و با تسلط بر مطالب می‌توان به آن‌ها پاسخ داد.


ریاضی عمومی

سؤالات رياضي عمومي رشته‌هاي حسابداري و مديريت در آزمون كارشناسي ارشد 92، به لحاظ تعداد تغييري نداشت و مانند چند سال اخير 25 سؤال بود.

به لحاظ ضريب سختي به نظر مي‌رسد آزمون امسال كمي راحت‌تر از آزمون سال قبل بود و تقريباً تمام سؤالات به طور كاملاً استاندارد طرح شده بودند. فقط دو سؤال غير تكراري بود كه شبيه آن‌ها را قبلاً نداشتيم.

 به لحاظ بودجه‌بندي 2 سؤال از فصل تابع، 4 سؤال از فصل حد و پيوستگي، 1 سؤال از بسط دو جمله‌اي، 6 سؤال از فصل مشتق و كاربرد آن، 2 سؤال از فصل انتگرال و كاربرد آن، 5 سؤال از فصل توابع چند متغيره، 1 سؤال از فصل كاربرد رياضيات در اقتصاد، 1 سؤال از فصل معادلات ديفرانسيل و بالاخره 3 سؤال از فصل ماتريس مطرح شده بود.

همانند ساليان گذشته به نظر مي‌رسد فصول توابع چند متغيره و ماتريس از اهميت خاصي برخوردار هستند و بعد از آن‌ها فصول مشتق و كاربرد آن و همچنين حد و پيوستگي حائز اهميت مي‌باشند.

به داوطلبان رشته‌هاي مديريت و حسابداري كه سال آينده قصد شركت در آزمون كارشناسي ارشد را دارند، توصيه مي‌كنيم تمام مطالب را به طور كامل بخوانند و طبيعتاً مباحث پر اهميت‌تر را با حل تست‌هاي بيشتر مرور كنند و از بررسي و حل تست‌هاي 10 سال گذشته غافل نشوند.


آمار و احتمالات

درآزمون كارشناسي ارشد سال 92 (بهمن 91)، همانند سال گذشته 15 سؤال آمار و احتمال طرح شده بود.که در مقایسه با سؤالات سال قبل نکات قابل توجهی وجود داشت که در اینجا به آنها اشاره می‌کنیم:

در ابتدا باید گفت که ضریب سختی سؤالات کمی از سال گذشته بیشتر بود و شاید دلیل این موضوع را بتوان محاسباتی بودن سؤالات دانست.

سؤالات امسال شاید به دلیل محتوا فرقی با سؤالات سال 91 نداشت اما به دلیل طولانی بودن راه حلها ،سؤالات امسال را متمایز کرده بود .از نکات قابل توجه دیگر می توان به طرح کردن 2 سؤال از فصل"آزمون فرض "اشاره کرد که در سال گذشته سؤالی مطرح نشده بود. از شباهت‌های سؤالات امسال با سؤالات سال گذشته هم می‌توان به تعداد سؤالات از فصل "آمار توصیفی" (4 سؤال) اشاره کرد. پراگندگی سؤالات امسال نیز تقریباً همانند سال گذشته بود که به اهمیت فصل اول (آمار توصیفی) همچنان باید دقت کرد.

با توجه به سؤالات این چند ساله و به خصوص امسال می‌توان نتیجه گرفت که برای موفقیت در این درس نیاز به تکرار و تمرین و حل کردن مسایل تا انتها می‌باشد و فقط فهم صورت سؤال، شرط لازم برای حل مساله است و سؤالات سال 92 این موضوع را به وضوح نشان داده بود.

تحلیل آزمون سال 91 کارشناسی ارشد حسابداری

حسابداری صنعتی

در آزمون كارشناسي ارشد رشته حسابداري سال 91 (بهمن 90)، از درس حسابداري صنعتي 20 سوال مطرح شده بود و بودجه‌بندي سوالات به صورتي بود كه مباحث مربوط به هزينه‌يابي يعني هزينه‌يابي مرحله‌اي و هزينه‌يابي استاندارد 3 سوال مطرح شده بود كه در واقع اين 2 فصل، مهمترين فصل‌هاي كتاب محسوب مي‌شوند.

از مباحثي مثل تجزيه و تحليل بهاي تمام شده، تجزيه و تحليل هزينه‌ها جهت تصميم‌گيري و بودجه‌بندي سرمايه‌اي، هر كدام 2 سوال مطرح شده بود.

از ساير فصول از قبيل تجزيه و تحليل سربار ساخت، كليات و مفاهيم،‌ تجزيه و تحليل (CVP)، هزينه‌يابي جذبي و مستقيم، محصولات مشترك و فرعي، بودجه‌بندي و موضوعات جديد، هر كدام يك سوال در آزمون كارشناسي ارشد سال 91 مطرح شده بود.

سوالات درس حسابداري صنعتي در سال 91، نسبت به آزمون كارشناسي ارشد سال 90 و 89 مفهومي‌تر و از نظر درجه سختي نسبت به 2 سال گذشته دشوارتر بود. در اين درس نيز مثل ساير دروس تخصصي سعي شده بود كه سوالات تكراري و شبيه سال‌هاي گذشته نباشد. 


يكي از نكات قابل توجه در آزمون كارشناسي ارشد سال 91 حسابداري صنعتي اين بود كه يكي از سوالاتي كه در مورد تعداد بهينه سفارش مطرح شده بود بيشتر به مباحث مديريت مالي مربوط مي‌شد و اين نوع سوال براي اولين بار بود كه در درس حسابداري صنعتي مطرح شده بود.



حسابداری مالی

در آزمون كارشناسي ارشد سال 91 (بهمن 90) رشته حسابداري، 2 تغيير عمده و اساسي نسبت به آزمون سال گذشته ايجاد شده بود، اول اينكه زمان كلي آزمون از 240 دقيقه به 210 دقيقه كاهش پيدا كرد. دوم اين‌كه، تعداد سوالات درس تخصصي حسابداري مالي از 30 سوال به 20سوال كاهش پيدا كرد. 


♦ در درس حسابداري مالي، بودجه‌بندي سوالات به صورتي بود كه از مبحث حسابداري وجوه نقد 3سوال، سرمايه‌گذاري‌ها 2 سوال، دارايي‌هاي ثابت 2سوال و صورت‌هاي مالي تلفيقي 5 سوال مطرح شده بود. ساير سوالات از مباحثي مثل صورت‌هاي مالي اساسي، موجودي مواد و كالا، شركت‌هاي تضامني،‌ تسعير ارز، حسابداري كالاي اماني، پيمان‌هاي بلندمدت و حسابداري اجاره‌ها بود كه از هر كدام 1 سوال مطرح شده بود. 


در مورد سوالات درس حسابداري مالي به چند نكته مي‌توان اشاره كرد: 


♦ فصل مربوط به صورت‌هاي مالي تلفيقي بيشتر از ساير مباحث مورد توجه طراح قرار گرفته و بيشترين تعداد سوال‌ها از اين فصل طرح شده است. 

♦ سوالات نسبت به سال گذشته مفهومي‌تر بوده و سعي شده بود سوال‌هاي طراحي شده از قالب كليشه‌اي و تكراري سال‌هاي قبل خارج شود. 

♦ از برخي مباحث كه در سال‌هاي قبل كمتر مورد توجه قرار مي‌گرفت، سوال طرح شده بود، مثل فصل حسابداري اجاره‌ها. 

♦ يكي از سوالات اين درس مربوط به استانداردهاي جديد بود. (ساخت املاك)



حسابرسی

در آزمون كارشناسي ارشد رشته حسابداري سال 91 (بهمن90)، از درس حسابرسي 20 سوال طرح شده بود. 

♦ در اين درس، همانطور كه انتظار مي‌رفت، بيشتر سوال‌ها از فصل گزارش حسابرسي (12سوال) مطرح شده بود كه در واقع %60 سوالات را هرساله به خود اختصاص مي‌دهد. از مباحث كنترل‌هاي داخلي و حسابرسي موجودي كالا هر كدام 2 سوال و از فصولي مثل حرفه حسابرسي، شواهد حسابرسي و نمونه‌گيري، ريسك حسابرسي و حسابرسي حسابهاي دريافتني هر كدام 1 سوال مطرح شده بود. 

در آزمون كارشناسي ارشد سال 91 سعي شده بود، سوالات مفهومي‌تر و سخت‌تر از سال قبل طرح شود كه اين امر در قالب «طولاني‌ شدن متن سوالات» و «توضيحات مبهمي» قابل مشاهده بود. در كل در درس حسابرسي مي‌توان با تمركز بر تعدادي از فصول كه نسبت به سايرين از اهميت بيشتري برخوردار است، درصد قابل قبولي كسب كرد.

اين روند در سال‌هاي گذشته وجود داشته و در سال 91 نيز ادامه داشت.

نكته‌اي كه در اين درس بايد به آن اشاره كرد اين است كه برخي از سوالاتي كه جزء فصل گزارش حسابرسي، طبقه‌بندي شده به نوعي به ساير مباحث نيز مربوط مي‌شود و براي پاسخگويي به آنها داشتن اطلاعاتي از ساير مباحث نيز مورد نياز است.


زبان تخصصی

در آزمون كارشناسي ارشد حسابداري سال 91 (بهمن 90)، مانند سال گذشته 15 سوال تخصصي زبان تخصصي مطرح شد. از لحاظ ضريب سختي سوالات سال 91 و 90 تقريباً در يك سطح بودند. تعداد سوالاتي كه بدون خواندن متن و با تسلط به لغات تخصصي قابل پاسخگويي بودند در سال 90، 4 سوال و در سال 91، 3 سوال بود.

در تحليل سوالات زبان تخصصي حسابداري تقسيم‌بندي سوالات به دو بخش لغات تخصصي و درك مطلب با اين هدف بوده است كه داوطلبان گرامي متوجه باشند پاسخ‌دهي به سوالات زبان تخصصي دو توانايي ايشان را مي‌طلبد.

1ـ تسلط به لغات تخصصي
2ـ تسلط به مهارت‌هاي 16 گانه درك مطلب 


توجه داشته باشيد كه حتي براي پاسخ‌دهي به سوالات درك مطلب نيز بايد لغات تخصصي را بدانيد. اما مهارت‌هاي 16گانه براي نيل به اين هدف است كه اگر داوطلبان در آزمون ارشد به متوني برخوردند كه مشكل بوده يا غير قابل فهم است براي پاسخ‌دهي به سوالات از مهارت‌هاي 16گانه درك مطلب استفاده كنند. 

روش های مطالعه کارشناسی ارشد حسابداری





روش های یادگیری

«یادگیری» فرآیندی چند مرحله ای است که طی آن مفاهیمی را فرا می گیریم و این فرآیند شامل جمع آوری، طبقه بندی و تحلیل اطلاعات هر موضوع است. یادگیری، روش های مختلف دارد که برای شناخت روند یادگیری بهینه، بهتر است آن ها را بشناسیم، این روش ها عبارتند از:

روش دیداری: مطالب بیشتر از طریق مطالعه، دیدن نمودارها و اشکال در ذهن ثبت می شوند.

روش شنیداری: اکثراً اطلاعات از طریق شنیدن به ذهن منتقل می شوند.

روش شهودی: اطلاعات بیشتر از طریق تجزیه و تحلیل روابط موجود بین موضوعات درسی آموخته می شوند.

روش انفرادی: مطالب بیشتر توسط خود فرد مطالعه کننده و به صورت انفرادی مطالعه می شوند.

روش جمعی: مطالب بیشتر از طریق بحث های بین گروهی آموزش داده می شوند.

روش اتفاقی: یادگیری مطالب در این روش هیچ نظم و قانونی ندارد.

روش پلکانی: مطالب در چندین مرحله و به صورت تدریجی آموزش داده می شوند.

نکته جالب این که، روش یادگیری حتی از قومیت، جنسیت، سن و نحوه ی تدریس اساتید نیز تأثیر می پذیرد، برای مثال افراد ساکن در آمریکای شمالی و یا آسیای شرقی عموماً روش یادگیری دیداری دارند و در مقابل، عرب ها اغلب روش یادگیری شنیداری دارند. نکته جالب دیگر این که یادگیری پسران عمدتاً به روش دیداری و تصادفی است ولی دختران بیشتر شنیداری است، به این دلیل است که دختران بیشتر تمایل دارند مطالب درسی را از طریق شرکت در کلاس ها بیاموزند.

هر یک از روش های یادگیری در شرایط خاصی کاربرد دارند و اگر داوطلب کاربرد سبک های مختلف را بداند، با استفاده درست از هر کدام، به سرعت با شرایط جدید منطبق خواهد شد.

برای آزمون کارشناسی ارشد، بهترین روش های یادگیری شامل دیداری، شنیداری و انفرادی هستند. به دلیل حجم بالای مطالب و منابع درسی و فاصله زیاد بین زمان مطالعه و آزمون کارشناسی ارشد، درس خواندن باید طی چند مرحله انجام شود. لذا هر کدام از این مراحل به تنهایی کافی نبوده ولی در کنار یکدیگر فرآیند آموزشی را کامل می کنند این مراحل عبارتند از:

1- درک مطالب 2- تسلط بر مطالب

3- سنجش 4- تثبیت مطالب

5- جمع بندی و نتیجه گیری

 

درک مطلب

در این مرحله، باید تمام نکات هر درس را به خوبی فرا گرفت که این امر توسط دو گام دیدن و خواندن مطالب و شرکت در کلاس و شنیدن انجام می شود.

همگام با مطالعه مطالب و شرکت در کلاس، باید سؤالات و تمرین های بسیاری حل و به صورت تشریحی بررسی شوند. درک مطالب بدون حل پرسش های متعدد میسر نخواهد بود. ملاک درک موفقیت آمیز دروس مختلف، رسیدن به مرز حل درست حداقل سه چهارم تمرین های هر درس می باشد. پس از موفقیت در این مرحله به تسلط بر مطالب می رسیم.









ادامه نوشته

تعداد سوالات و منابع آزمون کارشناسی ارشد حسابداری

تعداد سوالات رشته حسابداری

رشته حسابداری در مقطع ارشد شامل 1 دفترچه امتحانی می‌باشد و دروس زبان عمومی – تخصصی  30 سوال و ریاضی و آمار با 40 سوال كه 25 سوال آن ریاضی و 15 سوال آن را آمار تشكیل داده است و حسابداری مالی، حسابداری صنعتی و حسابرسی هر کدام با 20 سوال به داوطلبان جهت پاسخگویی ارائه می شود.

 

منابع آزمون کارشناسی ارشد رشته حسابداری

 

زبان عمومی و تخصصی:

1ـ کتاب زبان تخصصی دکتر عبدالرضا تالانه، داوود اقوامي

2ـ 504 TOFEL flash - Reading

3ـ متون مرتبط با حسابداری www.wikipedia.org

4ـ کتاب­های واژگان ضروری برای تافل (400 واژگان یا 800 واژگان و ....) برای زبان عمومی (لغات)

 

حسابداری مالی:

1ـ کتاب مدرسان شریف

2ـ جلد اول حسابداری مالی دکتر تاری وردی

3ـ پيشرفتة 2  تلفيقي حسابداری دکتر تاری وردی

4ـ استانداردهای حسابداری برای کل حسابداری مالی

5ـ حسابداري مالي دكتر نوروش (مروري جامع بر حسابداري مالي)

6ـ 2000 تست حسابداری مالی (دکتر کرمی)

 

حسابداری صنعتی:

1ـ حسابداری صنعتی، عثماني

2ـ مروری جامع بر حسابداری صنعتی (دکتر کرمی و وافی)

3ـ مجموعه تست­های حسابداری صنعتی 1و2و3

 

حسابرسی:

1ـ کتاب پارسه

2ـ استانداردهاي حسابرسی

3ـ تست­های حسابرسی کیهان مهام

 

ریاضی عمومی:

1ـ کتاب مدرسان شریف

 

آمار و احتمالات:

1ـ کتاب پارسه

2ـ آمار و کاربرد آن در مدیریت، (دکتر عادل آذر و منصور مومنی و سعيد جعفري)

نام دروس و ضرایب کارشناسی ارشد حسابداری (سراسری)

دروس آزمون کارشناسی ارشد رشته حسابداری شامل 5 عنوان درسی می‌باشد، که به طور خلاصه این دروس را معرفی می‌کنیم:

 

« زبان عمومی و تخصصی »

تعداد سئوالات درس زبان 30 تا می‌باشد که معمولاً 15 سئوال آن مربوط به زبان عمومی و 15 سئوال دیگر آن مربوط به زبان تخصصی می‌باشد. ضریب این درس (2) می‌باشد.

تسلط به زبان دوره دبیرستان و دوره لیسانس (از لحاظ گرامر و لغت) می‌تواند در پاسخگویی به تست‌های زبان عمومی به دانشجو کمک کند، اما برای پاسخگویی به تست‌های زبان تخصصی مطالعه لغات تخصصی حسابداری و مرور تست‌های زبان سال‌های قبل می‌تواند مفید باشد.



 « حسابداری مالی »

ضریب این درس (3) بوده و به دلیل ضریب بالای آن و آشنایی نسبی اکثر دانشجویان با این درس از اهمیت بالایی در آزمون برخوردار می‌باشد. این درس تحت عناوین مختلف (حسابداری مالی، اصول حسابداری، حسابداری میانه، استانداردهای حسابداری و حسابداری پیشرفته) در طول چند ترم حدوداَ در قالب 30 واحد در دانشگاه‌های کشور تدریس می‌شود و تعداد سوالات آن در کنکور کارشناسی ارشد 20 تا می باشد .

منابع مهم این درس کتاب «مروری جامع بر حسابداری مالی دکتر نوروش، دکتر کرمی، دکتر مهرانی، دکتر مرادی، دکتر تاری وردی» و همچنین کتاب استانداردهای حسابداری ایران می‌باشند. مباحث مهم این درس برای کارشناسی ارشد:

صورت وضعیت‌های مالی، سرمایه‌گذاری‌ها و انواع دارایی‌ها هستند.


با نگاهی به کارنامه قبولی‌های کارشناسی ارشد، می‌توان به این نتیجه رسید که کسب درصد 50% برای این درس خیلی دور از دسترس نیست. از این درس در آزمون ارشد 30 سئوال مطرح می‌شود.


« حسابداری صنعتی »

این درس با ضریب (2) به لحاظ اهمیت قطعاً در شرایط پائین‌تری نسبت به حسابداری مالی قرار دارد. تعداد سوالات 20 تا می باشد درست است که در دوره کارشناسی حجم این درس کمتر از حسابداری مالی می‌باشد، ولی رسیدن به تسلط و مهارت برای پاسخگویی به تست‌ها در این درس کمی مشکل‌تر است و باید به روش‌های پاسخگویی تستی (که در بعضی از مسائل می‌توان از آن‌ها استفاده کرد) آشنا شد، دانشجویان باید با تمرین زیاد و مرور و تست‌زنی و آشنایی با تست‌های گوناگون در این درس به مهارت کافی برسند. تا بتوانند با توجه به مدت زمان کم آزمون به تست‌ها پاسخ دهند.

منابع مهم این درس کتاب حسابداری صنعتی 1و2 اسکندری، عثمانی و حسابداری صنعتی 1و2 انتشارات سازمان حسابرسی می‌باشد.


 

« حسابرسی »

درس حسابرسی با ضریب (2) در کنکور کارشناسی ارشد حسابداری تنها درسی است که محاسبات ریاضی در آن وجود ندارد (بهتر است بگوییم محاسبات آن بسیار کم است) و تعداد سوالات آن در کارشناسی ارشد 20 تا می باشد به همین دلیل می‌توان آن را آسان‌ترین درس در کنکور کارشناسی ارشد به حساب آورد. بهترین توصیه برای تسلط به این درس مطالعه ویرایش جدید کتاب‌های سازمان حسابرسی (اصول حسابرسی (1) و اصول حسابرسی (2)) و سپس پرداختن به مرور سوالات کنکور سالیان گذشته می‌باشد. با توجه به حجم بالا و ثقیل بودن نشریات سازمان حسابرسی نیاز به یک کتاب خوب احساس می‌شود.



« ریاضی و آمار »

نگاهی به ضریب (3) این دروس و تعداد سئوالات آن (40 سئوال که 25 سئوال آن مربوط به درس ریاضی عمومی و 15 سئوال آن به درس آمار و احتمال اختصاص دارد) بدون شک می‌تواند این جمله را به ما تفهیم کند: «مهمترین درس در آزمون کارشناسی ارشد رشته حسابداری درس ریاضی و آمار است

البته همین که اکثر دانشجویان در این درس به نسبت دیگر دروس تخصصی ضعیف هستند، اهمیت این درس را دو چندان می‌کند و اگر دانشجویی در این درس به تسلط نسبی خوبی برسد، گام قابل ملاحظه‌ای در جهت قبولی خود برداشته است.

منابع مهم مورد تدریس در این درس در دانشگاه‌های مختلف با هم فرق می‌کند و تدریس از روی جزوه‌های شخصی نیز بسیار دیده می‌شود. اما هیچکدام از آن‌ها با توجه به نوع سئوالات چند سال اخیر نمی‌تواند نیاز داوطلب را برآورده کند.





موقعیت شغلی رشته حسابداری

موقعیت شغلی رشته حسابداری:

یک حسابدار خوب باید مسلط به حوزه تهیه‌ی گزارش کارهای خود باشد. به همین دلیل باید بر ادبیات فارسی و همچنین ریاضیات اشراف داشته باشد. از جمله مشخصات ضروری یک حسابدار «رازدار بودن و سلامت اخلاقی» است، چون سازمان ها معمولاً مهمترین اطلاعات مالی و محرمانه خود را در اختیار حسابدار قرار می‌دهند.

موقعیت‌های شغلی یک حسابدار در کشورها بسیار گسترده است، شرکت‌های خصوصی و دولتی، وزارت‌خانه‌های مختلف واحدهای تجاری، واحدهای صنعتی و شرکت‌های تولیدی، بانک‌ها، موسسات بیمه، سازمان حسابرسی، اداره بورس و اوراق بهادار، شرکت‌های کارگزاری خرید و فروش سهام از جمله مکان‌های فعالیت فارغ‌التحصیلان گروه حسابداری است.

جدول بودجه بندی سوالات کنکور گذشته تا سال 91

 

 

حسابداری مالی ( جدول بودجه بندی سوالات کنکور در 7 سال گذشته)

مباحث

85

86

87

88

89

90

91

تئوری حسابداری و مفاهیم نظری

1

1

2

2

2

1

-

صورت های مالی

6

7

6

8

7

5

5

شناسایی درآمد

2

1

2

2

3

3

3

موجودی کالا

2

2

1

1

1

1

-

دارای ثابت و نامشهود

2

4

5

3

4

4

2

سرمایه گذاری ها

4

3

2

2

2

1

2

بدهی بلندمدت

1

-

-

1

-

-

-

اجاره ها

1

1

1

1

-

1

1

گزارش گری مالی تغییر قیمت ها

-

-

-

-

-

1

-

شرکت های سهامی

2

3

2

1

2

2

-

تضامنی و مشارکت خاص

1

1

1

-

2

3

1

گزارش گری و میان دوره ای

1

1

1

2

1

-

-

شعب و تسعیر ارز

1

1

2

1

1

2

1

صورت های مالی تلفیقی

4

3

3

3

3

4

5

حسابداری دولتی

2

2

2

3

2

2

-

 

 

حسابداری صنعتی (جدول بودجه بندی سوالات کنکور 90 و 91)

مباحث

90

91

بهای تمام شده و سربار

6

3

هزینه یابی سفارش کار و مرحله ای

5

3

هزینه یابی استاندارد (انحرافات)

3

3

هزینه یابی جذبی و مستقیم

1

1

تجزیه و تحلیل هزینه ، حجم و سود

5

2

محصولات مشترک

2

1

بودجه بندی

5

2

بهای تمام شده تفاضلی

3

2

مباحث جدید در حسابداری صنعتی

-

3

 

حسابرسی ( جدول بودجه بندی سوالات کنکور 90 و 91 )

مباحث

90

91

گزارش حسابرسان

11

10

حسابرسی مبتنی بر ریسک

5

3

خدمات حسابرس دیگر

1

1

آیین رفتار حرفه ای

2

-

کنترل کیفیت کار حسابرسی

1

-

اهمیت

2

-

شواهد حسابرسی

6

5

مقدمه و حرفه حسابرسی

2

1