علمیجدید در تبلیغات آنلاین
مترجم: شادی درویش
امروزه
نوع جدیدی از تبلیغات آنلاین، که بنابر ردوبدل شدن ایمیلهای تبلیغاتی
صورت میگیرد، عنصر ارزشمندی در بازاریابی دیجیتالی شناخته میشود. این
روش جدید زمینهای گسترده برای به تعامل گذاشتن اطلاعات محصول با سایر
اعضای خانواده و دوستان را مهیا میکند.
![]() |
در
دنیای امروز تکنیکهای زیادی از تکنولوژیهای جدید استخراج شدهاند که به
تبلیغکنندگان امکان دستیابی به اطلاعات مورد نظر برای بهبود فعالیتهایشان
را میدهد. برای مثال در تحقیقی که اخیرا انجام شد، از دو تکنیک مختلف
برای بررسی حالتهای مختلف بیننده هنگام تماشای یک ویدئوی تبلیغاتی استفاده
شد که یکی از این دو تکنیک، استفاده از یک دستگاه ردیاب مادون قرمز بود که
امکان دنبال کردن حرکات چشم را میداد که از نتایج آن اطلاعات سودمندی
درباره نکات قابل توجه بیننده طی زمان پخش ویدئو بهدستمیآمد و تکنیک دوم
به کار بردن سیستمیبود که توانايی آنالیز تغییرات چهره فرد تماشاگر را،
برای دستیابی به حالات و احساسات درونی وی داشت.
بهرهگیری از این
تکنیکها نقش بسزایی در توسعه روشهای تبلیغاتی داشت، زیرا کمک میکرد تا
عناصری مورد بررسی قرار گیرند که منجر به بیمیلی مخاطب نسبت به ادامه
تماشای تبلیغ میشوند، یا برعکس بیننده را تشویق به ارتباط بیشتر با تبلیغ
میکند. این تکنیکها همچنین مشخص میکرد که کدام تبلیغ جذابیت آن را دارد
که بیشتر بین افراد دیگر پخش شود یا چه گروههایی از بینندگان این تبلیغ
را برای دیگران ارسال میکنند.
اما هدف اصلی بهرهگیری از این تکنیکها
بررسی ۵ مشکل عمده تبلیغکنندگان این بخش بود. نتایج سودمندی از بررسی این
مشکلات بهدستآمد که به شرح آنها میپردازیم:
مشکل اول: بینندگان کمتر براي محصولات معروفتر
وقتی
که بینندگان تبلیغات ویدئویی را تماشا میکنند به موارد محدودی از جمله
دهان و چشمهای بازیگران و نام و لوگو محصول توجه میکنند که البته این امر
به آن اندازه که به نظر میرسد مثبت نیست؛ چرا که تحقیقات نشان داده است
به همین دلیل، هرچه محصول معروفتر و شناختهتر شده باشد تمایل کمتری برای
تماشای تبلیغ وجود دارد، حتی اگر مخاطب این محصول را دوست داشتهباشد.
علتی که برای این رفتار پیشبینی شده این است که در این افراد به طور
ناخودآگاه گریزی برای متقاعد نشدن به وجود میآید که منجر به مقاومت آنها
درمقابل محصول معرفی شده میشود.
مشکل دوم: بینندگان به سرعت از تماشای تبلیغ خسته میشوند
پس
از ضبط حالات چهره بینندگان و آنالیز لحظه به لحظه این فیلمها برای
تبلیغات مختلف، مشاهده شد که از بین حالتهای مختلف صورت مثل خنده، اخم
و... که ارتباط مستقیمیبا حالات درونی شخص مثل خوشحالی، ناراحتی و...
دارد، تنها عواملی که موجب تمایل بیننده به ادامه تماشای تبلیغ میگردد،
میزان فرح بخشی و جذابیت تبلیغ و غافلگیرکننده بودن تبلیغ است که برای جذب
بیشتر مخاطبین لازم است حداقل یکی از عوامل ذکر شده وجود داشته باشد.
.
.



