آداب نماز خواندن، مصاحبه عقیدتی استخدامی
تکبیره الاحرام:
بلند کردن دستها تا گوشها -
یا تا نزدیک صورت - بدین ترتیب که با گفتن تکبیر حرکت دستها شروع شود وس
از رسیدن دستها به محاذات گوشها تکبیر تمام شود - وان گاه دستها را پایین
بیندازند. در این حات تمامی انگشتان - حتی شست - را به یکدیگر چسبانیده و
هنگامی که دستها را بلند کنند کف آنها را رو به قبله قرار میدهند.
قیام:
- قرار دادن دستها روی رانها محاذی دو زانو ( ونه در کنار رانها).
- صاف قرار دادن هر دو پا محاذی یکدیگر ( طوری که یکی از دیگری جلوتر یا عقبتر نباشد) رو به قبله.
- فاصله دادن میان پا ها به اندازه سه انگشت باز یا یک وجب.( زن چنین نمی کند _ بلکه پاها را به هم می چسباند).
- سنگینی بدن را به طور یکسان بر هر دو پا انداختن.
- به موضع سجده نگاه کردن.
- با خضوع و خشوع ایستادن - همچون بنده ذلیل در پیشگاه مولای جلیل.
رکوع:
- تکبیر برای رکوع پیش از به رکوع رفتن - با بلند کردن دستها بدانگونه که در تکبیره الاحرام گذشت.
- قرار دادن کف دستها روی زانو ها _ در حالی که تمامی انگشتان باز است.( زن- دستها را روی رانها وبالا تر از زانوها قرار می دهد).
- دست راست را پیش از دست چپ بر روی زانو قرار دادن.
- به عقب راندن زانوها.( زن چنین نمی کند).
- به زمبن بین پاها نگاه کردن.
- تکبیر پس از سر برداشتن از رکوع با بلند کردن دستها بدان گونه که در تکبیره الاحرام گذشت.
سجده:
-
هنگام به سجده رفتن -اول دستها وبعد زانوها را بر زمین گذاشتن.( زن به عکس
عمل می کند- یعنی اول زانوها وبعد دستها را بر زمین می گذارد).
- قراردادن بینی برروی آنچه سجده بر آن جایزاست.
- تمامی انگشتان-حتی شست-رابه هم چسبانیدن ودستها را محاذی گوشها رو به قبله قرار دادن.
- نگاه کردن به نوک بینی.
-
تکبیر بعد از سجده اول پس ازسربرداشتن وآرام گرفتن بدن با بلند کردن دستها
بدان گونه که در تکبیره الاحرام گذشت-گفتن استغفرالله ربی واتوب الیه-وسپس
تکبیربرای سجده دوم.
- شکم رااززمین بالاتر نگاه
داشتن -بلند کردن آرنجها از زمبن -جدا کردن بازوها از پهلوی بدن- ودور
کردن دستها از بدن همچون بال پرندگان .( زن به عکس عمل می کند- یعنی شکم را
به زمین نزدیک می سارد- دستهارا تا آرنج روی زمین قرار میدهد- واعضای بدن
را به یکدیگر می چسباند).
- هنگام بر خاستن- اول
زانوها وبعد آن دست ها را از زمین بر داشتن.( زن به عکس عمل می کند- یعنی
اول روی پنجه پا تکیه میکند- و سپس به آرامی بر می خیزد).
- هنگام بر خاستن -کف دستها را روی زمین گذاشتن وبا تکیه بر دستها بلند شدن.
بین دو سجده- پس از سجده دوم-و هنگام تشهد:
-
تورک- یعنی اینکه روی ران چپ بنشینند - وروی ای راست را بر کف ای چپ قرار
دهند.( زن در تمامی این حالات دوزانو می نشیند در حالی که رانها را به هم
چسبانیده است).
- دستها را روی رانها گذاردن در حالی که تمام انگشتان به هم چسبانیده شده اند.
- به دامان خود نگاه کردن.
قنوت:
- تکبیر قبل از قنوت با بالا آوردن وسپس انداختن دستها به ترتیبی که در تکبیره الاحرام ذکر شد.
-
بالا آوردن دستها مقابل صورت- در حالی که کف دستها رو به آسمان و پشت
دستها رو به زمین است وتمام انگشتان به جز شست به یکدیگر چسبانیده شده اند-
ونگاه شخص به کف دست خود است.
مستحبات نماز
مستحب است در حال قيام نگاه كردن به محل سجده؛ و نيز بعيد نيست استحباب
نگاه كردن بين دو قدم در حال ركوع و به طرف بينى در حال سجود و به دامن خود
در حال نشسته و به كف دو دست در حال قنوت؛ و مستحب است در حال قيام گذاشتن
دستها روى رانها مقابل زانو و در حال قنوت قرار دادن آنها مقابل صورت به
طورى كه كف آنها رو به آسمان باشد، و در حال سجده گذاشتن دست ها مقابل گوش
ها يا صورت يا شانه ها، و در حال نشسته روى ران ها و در حال ركوع روى زانو
براى مردها .
تعقيبات نماز
مستحب است انسان بعد از نماز مشغول تعقيب، يعنى خواندن ذكر و دعا و قرآن
شود. و بهتر است پيش از آن كه از جاى خود حركت كند و وضو و غسل و تيمم او
باطل شود، روبه قبله تعقيب رابخواند، و لازم نيست تعقيب به عربى باشد ولى
بهتر است چيزهايى را كه در كتابهاى دعا دستور داده اند بخواند و از
تعقيبهايى كه خيلى سفارش شده است، تسبيح حضرت زهرا عليهاالسلام است كه بايد
به اين ترتيب گفته شود : 34 مرتبه « اللّه اَكبر » ، سپس 33 مرتبه «
اَلحَمدُ للّه » و بعد از آن 33 مرتبه « سُبحان اللّه » ، و بنا بر اظهر مى
شود « سبحان اللّه » را پيش از « اَلحَمد للّه » گفت ، ولى بهتر است بعد
از « الحمد للّه » گفته شود .
مستحب است بعد
از نماز سجده شكر نمايد و همين قدر كه پيشانى را به قصد شكر بر زمين بگذارد
كافى است، ولى بهتر است صد مرتبه يا سه مرتبه يا يك مرتبه، « شُكرا للّه »
يا « شكرا » يا « عَفْوا » بگويد و نيز مستحب است هروقت نعمتى به انسان مى
رسد يا بلايى از او دور مى شود سجده شكر بجا آورد .
قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:علم الاسلام الصلاة فمن فرع لها قبلة و حافظ عليها بحدها و وقتها و سنتها فهو مؤ من ؛
نماز، پرچم اسلام است ، مؤ من واقعى كسى است كه دل به آن دهد و مراقب حدود و آداب وقت آن باشد.
(كنزالعمال ، ج 7، حديث 1887)
تربت امام حسين (ع )
قال الصادق - عليه السلام -:السجود على تربة الحسين - عليه السلام - يخرق الحجب السبع ؛
سجده بر تربت امام حسين (ع ) هفت پرده و مانع را مى شكافد.
(بحارالانوار، ج 101، ص 135)
مسواك با هر نماز
قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:لو لا ان اشق على امتى ، لامرتهم بالسواك مع كل صلوة ؛
اگر بر امت من سخت و دشوار نبود، هرآينه به آن ها دستور مى دادم كه با هر نماز مسواك بزنند.
(ميزان الحكمة ، ج 4، ص 597)
لباس نمازگزار
كان
الحسن بن على - عليه السلام - اذا قام الى الصلوة لبس اجود ثيابه ، فقيل
له يابن رسول الله تلبس اجود ثيابك ، فقال : ان الله جميل يحب الجمال فاتحل
لربى و هو يقول : ((خذوا زينتكم عند كل مسجد)) ؛
حضرت مجتبى (ع
) بهترين جامه هاى خود را در موقع نماز بر تن مى كرد.كسانى كه از آن حضرت
سبب اين كار را پرسش كردند، در جواب فرمود: خداوند جميل است و جمال و
زيبايى را دوست دارد، به اين جهت خود را در پيشگاه الهى زينت مى كنم ،
خداوند امر فرموده كه : ((با زينتهاى خود در مساجد حاضر شويد)).
(وسائل الشيعه ، ج 3، ص 331)
نماز و عطر
قال الصادق - عليه السلام -:ركعتان يصليها المتعطر، افضل من سبعين ركعة يصليها غير متعطر ؛
دو ركعت نماز با عطر، بهتر است از هفتاد ركعت نماز كسى كه عطر نزده است .
(مكارم الاخلاق ، ص 42)
نماز و مسواك
قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:ركعتين بسواك ، احب الى الله - عز و جل - من سبعين ركعة بغير سواك ؛
دو ركعت نماز با دندانهاى مسواك زده ، نزد خداوند از هفتاد ركعت نماز بدون مسواك بهتر است .
(سفينة البحار، ج 1، ص 675)
انتظار بعد نماز
قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:انتظار الصلوة بعد الصلوة كنز من كنوز الجنة ؛
انتظار كشيدن از نماز تا نماز ديگر، گنجى است از گنجهاى بهشت .
(جامع احاديث الشيعه ، ج 4، ص 78)
قنوت ط,لانى
قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:اطولكم قنوتا فى دار الدنيا اطولكم راحة يوم القيامة فى الموقف ؛
هر كسى از شما قنوتش در اين دنيا طولانى تر باشد، در آخرت در موقف محشر راحتى او بيشتر خواهد بود.
(ثواب الاعمال ، ص 59)
صلوات در ركوع و سجود
قال
الباقر - عليه السلام -:من قال فى ركوعه و سجوده و قيامه : ((اللهم صل على
محمد و آل محمد)) كتب الله له ذلك بمثل الركوع و السجود و القيام ؛
هركسى
در ركوع و سجود و قيام خود بگويد: ((اللهم صل على محمد و آل محمد)) خدا
ثواب آن را مانند ثواب ركوع و سجود و قيام براى او مى نويسد.
(ثواب الاعمال ، ص 61)
نماز همراه با اذان واقامه
قال على - عليه السلام -:من صلى باذان و اقامة صلى خلفه صف من الملئكة ، لايرى طرفاه و من صلى باقامة صلى خلفه ملك ؛
هركس
نمازش را با اذان و اقامه بخواند، صفى از فرشتگان پشت سر او به نماز مى
ايستند كه دو طرف آن صف ديده نمى شود و هر كس كه نماز خود را با اقامه تنها
بخواند، يك فرشته پشت سر او نماز مى گزارد.
نماز در مسجد
قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -: الجلوس فى المسجد لانتظار الصلوة عبادة ؛
نشستن در مسجد به انتظار نماز عبادت است .
+ نوشته شده در ۱۳۹۱/۰۲/۲۵ ساعت ۹:۱ ق.ظ توسط حسین
|