چطور كارآموزي به كارآفريني كمك ميكند؟
به گفته يك مقام مسوول در تجارت، مردم براي برنامه ريزي تعطيلات بيشتر وقت ميگذارند تا برنامهريزي آينده مالي و كاري شان اين نكته براي روش راه انداختن يك كسب و كار جديد هم صدق ميكند. هر ساله 80 درصد از كارآفرينان در كارشان شكست ميخورند. به گفته «سازمان تجارتهاي كوچك» اين عده هر ساله سرمايه و زحمات چندين سالهشان را هدر ميدهند و روياي داشتن يك تجارت شخصي رابه فراموشي ميسپرند. براي به حداقل رساندن خطرات شروع يك كسب و كار تازه، راه ساده يي وجود دارد. كار داوطلبانه، كارآموزي يا كار كردن براي كسي ديگر در همان زمينه، تجربهيي را كه براي شروع كار مستقل به آن نياز داريد، در اختيارتان قرار ميدهد. متخصص شدن در زمينهيي كه ميخواهيد واردش شويد نه تنها خطرات كارآفريني را كاهش ميدهد بلكه به شما كمك ميكند كه با كاهش يافتن خطرات از كار جديدتان بيشتر لذت ببريد. در اينجا چند نكته كاربردي براي كارآفرينان آورده شده است:
1- ابتدا داوطلبانه و بدون مزد كار كنيد تا خودتان صاحب كار شويد
اگر داوطلبانه براي كارآفرين ديگري كه به همان كار مورد علاقهتان دست زده، كار كنيد، طولي نميكشد كه فرصتهاي جديدي را كشف خواهيد كرد. حتي اگر به صورت پارهوقت يا حتي مجاني در اين حوزه كار كنيد، به هر حال خودتان را در اين كار مورد علاقهقان درگير كردهايد و بزودي ايدههاي جديد كاري به ذهنتان رسيده فرصتها را كشف خواهيد كرد.
2- بازار را ارزيابي كنيد
ارزيابي هدفمند و معتبر بازار به شما ميگويد كه چه مشكلاتي سر راهتان قرار گرفته و چه كار بايد بكنيد تا از فنا شدن كسب و كارتان جلوگيري كنيد.
3- از افرادي كه به كسب و كار شما علاقهمندند، بازخورد بگيريد
وقتي بفهميد كساني هستند كه به كار شما علاقه داشته باشند و كار شما به نظرشان بينقص باشد، قطعا احساس خوبي به شما دست خواهد داد. اگر در ابتدا شبكهيي از افراد داشته باشيد كه به كارتان علاقه داشته باشند و حاضر باشند نظرات مثبتشان را منعكس كنند، امكان موفقيت بسيار بيشتر ميشود. سخنان اين افراد از هر تبليغاتي موثرتر است.
4- بازار ويژه خود را بشناسيد
فروش يك آموزش است؛ هرچه بيشتر بدانيد، قطعا مدرس بهتري خواهيد بود و اگر به كارتان علاقه داشته باشيد، از اينكه اطلاعاتتان را در اختيار ديگران بگذاريد لذت خواهيد برد. احساس نكنيد كه يك فروشندهايد بلكه به خود بگوييد كه مثل اين است كه مانند يك مشاور، مربي يا مدرس به مراجعتان پند و اندرز ميدهيد.
5- روابط عمومي قوي داشته باشيد
بسياري از كارآفرينان به اين نكته توجه نميكنند و يا در اين كار تجربهيي ندارند. آنها تلاش نكردها ند كه براي توسعه كارشان با مطبوعات و رسانهها ارتباط برقرار كنند و دامنه ارتباطات و خدمات خارجي خود را گسترش دهند. اگر با سازمانهاي اجتماعي، گروههاي مذهبي يا از اين دست در ارتباط هستيد، به آنها كمك كنيد. اگر آنها با افرادي نظير شما ارتباط برقرار كردهاند، به عنوان معاون آنها كار كنيد. اگر اين هم نشد، به كتابهايي رجوع كنيد كه درباره چگونگي حضور در رسانهها مطالب دارند و از كساني كه با سازمانهاي متعددي در ارتباطند نيز كمك بگيريد. بهزودي زود شما هم به رموز يك روابط عمومي قوي واقف خواهيد شد.
البته دلايل زيادي هست كه احتمالا بخاطرشان زياد مايل نيستيد براي شخص ديگري كار كنيد، مثلا وقت نداريد يا ديگر از اينكه كسي به شما دستور بدهد حالتان به هم ميخورد. شما مانند يك زوج جوان هستيد كه از انجام مشاوره پيش از ازدواج ميترسند. اما بدانيد اگر ميخواهيد تجربيات خوبي كسب كنيد و در ضمن نگران ورشكشتگي هم نباشيد، اين بهترين راه است.
1- ابتدا داوطلبانه و بدون مزد كار كنيد تا خودتان صاحب كار شويد
اگر داوطلبانه براي كارآفرين ديگري كه به همان كار مورد علاقهتان دست زده، كار كنيد، طولي نميكشد كه فرصتهاي جديدي را كشف خواهيد كرد. حتي اگر به صورت پارهوقت يا حتي مجاني در اين حوزه كار كنيد، به هر حال خودتان را در اين كار مورد علاقهقان درگير كردهايد و بزودي ايدههاي جديد كاري به ذهنتان رسيده فرصتها را كشف خواهيد كرد.
2- بازار را ارزيابي كنيد
ارزيابي هدفمند و معتبر بازار به شما ميگويد كه چه مشكلاتي سر راهتان قرار گرفته و چه كار بايد بكنيد تا از فنا شدن كسب و كارتان جلوگيري كنيد.
3- از افرادي كه به كسب و كار شما علاقهمندند، بازخورد بگيريد
وقتي بفهميد كساني هستند كه به كار شما علاقه داشته باشند و كار شما به نظرشان بينقص باشد، قطعا احساس خوبي به شما دست خواهد داد. اگر در ابتدا شبكهيي از افراد داشته باشيد كه به كارتان علاقه داشته باشند و حاضر باشند نظرات مثبتشان را منعكس كنند، امكان موفقيت بسيار بيشتر ميشود. سخنان اين افراد از هر تبليغاتي موثرتر است.
4- بازار ويژه خود را بشناسيد
فروش يك آموزش است؛ هرچه بيشتر بدانيد، قطعا مدرس بهتري خواهيد بود و اگر به كارتان علاقه داشته باشيد، از اينكه اطلاعاتتان را در اختيار ديگران بگذاريد لذت خواهيد برد. احساس نكنيد كه يك فروشندهايد بلكه به خود بگوييد كه مثل اين است كه مانند يك مشاور، مربي يا مدرس به مراجعتان پند و اندرز ميدهيد.
5- روابط عمومي قوي داشته باشيد
بسياري از كارآفرينان به اين نكته توجه نميكنند و يا در اين كار تجربهيي ندارند. آنها تلاش نكردها ند كه براي توسعه كارشان با مطبوعات و رسانهها ارتباط برقرار كنند و دامنه ارتباطات و خدمات خارجي خود را گسترش دهند. اگر با سازمانهاي اجتماعي، گروههاي مذهبي يا از اين دست در ارتباط هستيد، به آنها كمك كنيد. اگر آنها با افرادي نظير شما ارتباط برقرار كردهاند، به عنوان معاون آنها كار كنيد. اگر اين هم نشد، به كتابهايي رجوع كنيد كه درباره چگونگي حضور در رسانهها مطالب دارند و از كساني كه با سازمانهاي متعددي در ارتباطند نيز كمك بگيريد. بهزودي زود شما هم به رموز يك روابط عمومي قوي واقف خواهيد شد.
البته دلايل زيادي هست كه احتمالا بخاطرشان زياد مايل نيستيد براي شخص ديگري كار كنيد، مثلا وقت نداريد يا ديگر از اينكه كسي به شما دستور بدهد حالتان به هم ميخورد. شما مانند يك زوج جوان هستيد كه از انجام مشاوره پيش از ازدواج ميترسند. اما بدانيد اگر ميخواهيد تجربيات خوبي كسب كنيد و در ضمن نگران ورشكشتگي هم نباشيد، اين بهترين راه است.
+ نوشته شده در ۱۳۹۱/۰۲/۱۷ ساعت ۹:۴۱ ق.ظ توسط حسین
|