قبل از شروع بحثهاي  کلی بهتره با مفهوم چرخه حسابداری آشنا بشيم.

به کلیه مراحل  حسابداری مرتبط به هم که در نهایت منجر به تهیه صورتهای مالی میشه و هر سال از ابتدا به صورت چرخه ای  تکرار میشه چرخه حسابدرای می گوییم.

این مراحل رو برای آسون شدن به دو دسته تقسیم میکنیم و سپس قسمتهای مختلف هر دسته رو بیان میکنیم.

 

دسته اول : فعالیتهای مالی که  ابتدا و طی دوره مالی انجام میشه :

1 - جمع آوری اطلاعات مالی و تلخیص و طبقه بندی آنها

2 -   تجزیه و تحلیل رویدادها و ثبت آنها به صورت سند حسابداری

3 -   انتقال اسناد به دفتر روزنامه

4 -  انتقال ثبتهای حسابداری از دفتر روزنامه به دفتر کل

5 -  تهیه تراز آزمایشی (قبل از تعدیلات)

دسته دوم : فعالیتهای مالی که در پایان دوره مالی اتفاق می افته:

6 -  انجام اصلاحات و تعدیلات در یایان دوره مالی

7 -  تهیه تراز آزمایشی تعدیل شده

8 - تهیه صورتهای مالی اساسی (ترازنامه - صورت حساب سود وزیان و صورتحساب سرمایه)

9 -  بستن حسابهای موقتی (سود و زیانی: درآمد- هزینه - خرید - فروش و ... )

10 -  بستن حسابهای دائمی (ترازنامه ای)

11 - انتقال ترازنامه پایان دوره قبل به اول دوره مالی جاری (تکرار چرخه از ابتدا)