چرخه حسابداری (گام اول)
قبل از شروع بحثهاي کلی بهتره با مفهوم چرخه حسابداری آشنا بشيم.
به کلیه مراحل حسابداری مرتبط به هم که در نهایت منجر به تهیه صورتهای مالی میشه و هر سال از ابتدا به صورت چرخه ای تکرار میشه چرخه حسابدرای می گوییم.
این مراحل رو برای آسون شدن به دو دسته تقسیم میکنیم و سپس قسمتهای مختلف هر دسته رو بیان میکنیم.
دسته اول : فعالیتهای مالی که ابتدا و طی دوره مالی انجام میشه :
1 - جمع آوری اطلاعات مالی و تلخیص و طبقه بندی آنها
2 - تجزیه و تحلیل رویدادها و ثبت آنها به صورت سند حسابداری
3 - انتقال اسناد به دفتر روزنامه
4 - انتقال ثبتهای حسابداری از دفتر روزنامه به دفتر کل
5 - تهیه تراز آزمایشی (قبل از تعدیلات)
دسته دوم : فعالیتهای مالی که در پایان دوره مالی اتفاق می افته:
6 - انجام اصلاحات و تعدیلات در یایان دوره مالی
7 - تهیه تراز آزمایشی تعدیل شده
8 - تهیه صورتهای مالی اساسی (ترازنامه - صورت حساب سود وزیان و صورتحساب سرمایه)
9 - بستن حسابهای موقتی (سود و زیانی: درآمد- هزینه - خرید - فروش و ... )
10 - بستن حسابهای دائمی (ترازنامه ای)
11 - انتقال ترازنامه پایان دوره قبل به اول دوره مالی جاری (تکرار چرخه از ابتدا)