بعد از اینکه یک سری اطلاعات مالی رو از منابعی که ذکر شد جمع آوری کردیم نوبت به ثبت سند حسابداری ,و نحوه نوشتن صحيح سند میرسه.

برای ثبت سند حسابداری داشتن قدرت تجزیه و تحلیل مسائل و رخدادهای مالی خیلی مهمه چرا که اساس تهیه و تحریر دفاتر قانونی و در نهایت تهیه صورتهای مالی اساسی که مورد توجه استفاده کنندگان داخلی و خارجی هست همین ثبت سند حسابداریه.

 

منظور از تجزیه و تحلیل رویدادهای حسابداری :

به طور خلاصه اینه که تشخیص بدیم یک حساب در چه حالتی بدهکار و یا بستانکار میشه.این موضوع هم که مربوط میشه به معادله حسابداریمون که همه در جریان هستید:

دارایی = سرمایه + بدهی

به طور قراردادی میگیم که دارایی که سمت راست معادله قرار داره افزایشش بدهکار و کاهشش بستانکار خواهد بود و در مقابل طرف سمت چپ (سرمایه و بدهی) برعکس داراییها افزایشش بستانکار و کاهشش بدهکار خواهد تغییر یک طرف معادله باعث تغییر سمت دیگه میشه و این اساس حسابداری دوبله که حسابدارها باهاش سرو کار دارند.

در معادله حسابداری فقط حسابهای دائمی یا ترازنامه های قرار دارند و حسابهای سود و زیانی و یا موقتی آورده نمیشند.یعنی با هزینه و درآمد در این معادله کاری نداریم.

قبل از شروع به نوشتن سند حسابداری یک سری تعاریف رو لازمه که آشنا باشید که عبارتند از :

اسناد و مدارک مثبته:

به اسناد و مدارکی که دلالت بر وقوع یک معامله یا رویداد مالی مشخص دارد، "اسناد مثبته" گفته می شود. مانند فاکتور فروش، رسید بانکی، قبض آب و برق و ......

سند حسابداری:

برگه ای است که اطلاعات مربوط به یک یا چند رویداد مالی قبل از ثبت در دفاتر حسابداری، در آن نوشته می شود و سپس بر اساس اطلاعات مندرج در سند حسابداری دفاتر حسابداری تنظیم می گردد.