افزایش رتبه سایت در گوگل (۱)
مجموعه مقالات بهینه سازی سایت در موتورهای جستجو
امروزه بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو یا سئوSEO برای هر مدیر سایت یاهر صاحب سایتی یک امر حیاتی به حساب آمده و اگر همه فکر و ذهن او را درگیر نکرده بلکه بخشی از افکار روزانه او را شامل میشود،چگونه در رتبه های بالای گوگل باشم؟افزایش بازدید وب سایت از طریق موتورهای جستجو چگونه است؟ و … این بحث ها امروزه شاید در یک نگاه تحمیلهزینه های هنگفت بهینه سازی و سئو را برای شما همراه داشته باشد!! اما ما به شما اطمینان میدهیم که سئو نه کار پیچیده ای است و ن کا بسیار تخصصی بلکه هر کس که آشنایی به وب سایت و اینترنت داشته باشد می تواند این کار را انجام دهد اما شاید بزرگترین تفاوت یک مدیر سایت و یک سئو کار این باشد که سئو کار چون به نتیجه کارش ایمان دارد مستمر فعالیت می کند اما مدیران سایت خسته می شوند پس در کل باید گفت که برای این که سایتتان در رتبه های بالای جستجو قرار بگیرد باید یک فعالیت مستمر داشته باشید و انتظار معجزه یک شبه یا یک هفته نداشته بهینه سازی سایت حداقل چندین ماه زمان احتیاج دارد و بعد از بالا آمدن سایت شما در نتایج جستجو احتیاج به یک فعالیت مستمر و با برنامه برای حفظ رتبه خود هستید.
سئو مخفف کلمات Search Engine Optimization می باشد به معنی (بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو) و عبارت است مجموعه کارهایی که ما انجام می دهیم تا کلمات کلیدی و محتوای یک سایت در نتایج جستجوی موتورهای جستجو در اول نشان داده شوند شما باید به این نکته توجه کنید که هر صفحه برای خود نتیجه خاصی در موتور جستجو دارد و به طبع دارای سئو مجزا می باشد اما معمولا صفحه اول سایت بهینه می شود.کلمات کلیدی کلمه یا مجموعه کلماتی هستند که کاربران در موتورهای جستجو راجع به موضوع خاصی سرچ می کنند و ما می خواهیم که درآن نتایج نمایش داده شویم.
بهینه سازی برای این منظور انجام میگیرد که کاربرانی که به دنبال موضوع خاصی هستند هدفمند به سایت ما هدایت شوند و معمولا بهترین بازده را چنین کاربانی دارند اما گوگل به دلیل این که بالاتریت آمار استفاده را دارد و بیش از ۸۰% سرچ های جهان در این موتور انجام میگیرد دارای اهمیت ویژه ای می باشد همچنین باید توجه داشت که اصول بهینه سازی برای همه موتورهای جستجو یکسان می باشد و وقتی سایتی برای گوگل سئو می شود برای بقیه موتورهای جستجو نیز بهینه می باشد.
شاید به ظاهر راحت ترین راه در نشان داده شدن نتایج گوگل پرداخت مبلغی به گوگل و استفاده از سیستم تبلیغاتی Adwords می باشد که به این طریق در نتایج عبارات کلیدی خود در ستون سمت راست گوگل نشان داده می شوید این راه هرچند ساده به نظر می رسد اما هزینه بر است.
یکی دیگر از راههای نشان داده شدن در گوگل بالا آمدن در نتایج جستجوی گوگل می باشد که این کار احتیاج به بهینه سازی سایت دارد این راه کم هزینه و مطمئن ترین راه برای بالابردن بازدید سایتتان می باشد.
شاید جالب باشد بئانید که نتیجه یک تحقیق در آمریکا نشان داده نمایش در ستون سمت راست(تبلیغتی) و ستون سمت چپ (طبیعی) گوگل از نظر بینندگان یکسان نیست به گونه ای که فقط ۵% استفاده کنندگان بر روی نتایج تبلیغاتی کلیک می کنند و ۴۵% افراد بر روی اولین نتیجه سرچ طبیعی کلیک می کنند یعنی اگر شما پول به گوگل بدهید که سایت شما را در نتایج اول نشان دهد از هر ۱۰۰ کاربر فقط ۵ نفر به سایت شما مراجعه می کنند اما اگر خودتان در نتایج سرچ اول باشید از هر ۱۰۰ نفر ۴۵ نفر به سایت شما مراجعه می کنند.
مراحل بهینه سازی سایت:
- بهینه سازی داخل سایت یا سئو صفحات سایت
- بهینه سازی خارج از سایت
بهینه سازی داخل سایت همان تغییرات در محتوا و ساختار صفحات و ایجاد محتوای مطلوب به همراه آدرس دهی های درست می باشد و بهینه سازی خارج سایت ساخت لینک های مفید وقدرت گرفتن از سایت های دیگر می باشد.
در ایران رقابت بسیار کم بوده و در بین بسیار از کلمات اصلا سایت های حرفه ای فعالیت نمی کنند به همین دلیل شما به راحتی می توانید با تغییراتی در ساختار صفحات و انتشار مطالب جدید و تکیه بر کلمات کلیدی صحیح به راحتی افزایش رتبه قابل توجهی داشته باشید یا به راحتی حتی به نتایج اول گوگل برسید اما اگر درست و اصولی بخواهید عمل کنید و جایگاه خود را تثبیت کنید به بهینه سازی خارج ایت نیز احتیاج دارید.
انتخاب کلمات کلیدی مناسب:
یکی از مهمترین و اصولی ترین کارهای بهینه سازی استفاده از کلمات کلیدی مناسب و صحیح می باشد که به این ترتیب بتوانید سایت خود را هدفمند بهینه کنید اگر در ابتدا کار با چندین کلمه مشکل باشد بهتر است یک کلمه کلیدی که ترجیحا چند کلمه ای هم باشد انتخاب کنید و کم کم آنها را گسترش دهید توجه داشته باشید یکی از بدترین حالات این است که سایت برای یک کلمه نا مربوط بهینه شده باشد بر فرض مثال اگر بخواهید “سیستم همکاری در فروش بیتاسل” را برای خود بهینه کنید هیچ گاه نباید روی کلمه (بیتاسل) هزینه کنید مگر در زمانی که بیتاسل یک برند بسیار معروف باشد بلکه در ابتدای کار باید بر روی کلمات مرتبط کار کنید مانند “سیستم همکاری در فروش و کسب درآمد اینترنتی” یا مثلا ” کسب درآمد” و همچنین ” سیستم همکاری در فروش” و یا حتی “کسب و کار اینترنتی” و … همیشه کلمات مرتبط با شغلتان را انتخاب کنید.
حال باید ارزش کلمات کلیدی انتخابی را بررسی کنیم اولا ببینیم چه کلماتی بیشتر سرچ می شوند و رقابت در هرکدام در چه سطحی است که برای این کار بهترین راه استفاده از خود گوگل می باشد ابزار keyword tool برترین ابزرار برای این کار است که نتایج کلمات را حتی به احتساب میزان کلیدها در هر منطقه نشان می دهد که بهتر است شما برای استفاده در ایران منطقه و کشور را روی کل جهان قرار دهید و نتایج را مشاهده کنید و سپس رقابت بین هر کلمه را برسی کنید بهتر است در ابتدا از کلماتی که رقابت کمتری دارند شروع کنید تا به زودی نتیجه کارتان را ببینید و امیدوار شوید در مثال قبل از روز اول نخواهید “سیستم همکاری در فروش” را به رتبه های بالا برسانید چون کار مشکل و سختی می باشد.
در مورد انتخاب کلید واژه به این نکته توجه کنید که حتما روی کلماتی سرمایه گذاری کنید که حداقل بازدید مطلوبی در ماه داشته باشند مثلا کلماتی که زیر ۱۰-۱۵ هزار بازدید دارند حتی اگر رقابت کمی دارند اما اصلاارزش سرمایه گذاری ندارند.
بهتر است به طور کامل از احتیاجیت مشتریان خود آگاهی داشته و بدانید چه محتوایی را می خواهید منتشر کنید.
در شماره بعد پس از انتخاب روش های اعمال کلمات کلیدی در سایت را بررسی می کنیم